Rose Sein-Lavy / Rose Slavy, Untitled IV (from the « In Utero series)
2023, 89 x 116 cm
Acrylic on canvas
Peinture acrylique sur toile
« The world is made of the very stuff of the body » Maurice MARLEAU-PONTY
« In my opinion, there is something unexplored about women that only a woman can explore. » Georgia O’KEEFFE
The « In Utero » series is a journey into the womb of mother earth, placed in the canyons of Arizona’s desert, where four cosmic elements come together, intertwined in rocks sculpted by water, wind and the sun. With a quadrupled force, this alchemical, transmutated matter activates the poetic imagination and produces a profound upheaval. Secretly alive, the red walls guide through the maze, towards oneself.
“In Utero” series witnesses to a hallucinatory experience of the “liquid mountain” inlayed in the flesh. With each layer of the paint, the trajectories of perception multiply, between what remains abstract, what becomes the landscape and what is transformed into a ghostly body, never ceasing to appear. The millennial rock seems to form itself dynamically before our eyes. The flesh is born in the very moment and incarnates into the stone. The space of the body deforms and expands. Am I in or out? Under my skin, in the walls, or in the void that connects everything?
Like the cracks of the canyon, the “In Utero” series shows the female body opening to give the passage to the « Other »… It tells the story of our continued gestation. We are the flesh of the earth which is transmitted from one body to another and beyond the organic. We can never fully appropriate neither ourselves, nor the world.
What happened today? Have I tripped, staring on the guts of the earth, just like shamans falling into a trance? Who has given me a second birth in the depths of the canyon, so that I could give a birth in my turn? What kind of plasticity is shared by the pregnant body and brain? Believe it or not, nine months later I became a mother…
« Le monde est fait de l’étoffe même du corps» Maurice MARLEAU-PONTY
« Selon moi, il y a quelque chose inexplorée sur la femme que seule une femme peut explorer. » Georgia O’KEEFFE
La série « In Utero» est un voyage à l’intérieur du ventre de la terre-mère, placé dans les gorges du désert d’Arizona, où se réunissent quatre éléments cosmiques, entremêlés dans des roches sculptées par l’eau, le vent et le soleil. Avec une force quadruplée, cette matière alchimique en transmutation active l’imagination poétique et produit un profond bouleversement. Secrètement vivantes, les parois carnées accompagnent un cheminement labyrinthique vers le « soi ».
La série « In Utero » témoigne d’une expérience hallucinatoire et initiatique de la « montagne liquide » qui s’incruste dans la chair. Avec chaque couche de peinture, les trajectoires de la perception se multiplient entre ce qui demeure abstrait, ce qui devient le paysage et ce qui se transforme en corps fantomatique, ne cessant d’apparaitre et ne s’achevant jamais… La roche millénaire semble de se former dynamiquement sous les yeux. La chair nait dans l’instant même et s’incarne à son tour dans la pierre. L’espace du corps se déforme et s’étend. Suis-je dedans ou dehors? Sous ma peau, dans les parois, ou dans le vide qui relie tout?
Comme les fentes d’un canyon, la série « In Utero » montre le corps féminin qui s’ouvre pour donner passage à «l’autre »… Elle raconte l’histoire de notre gestation continue. Nous sommes la chair de la terre qui se transmet d’un corps à un autre et au-delà de l’organique. On ne s’approprie jamais entièrement du rien, ni du soi, ni du monde.
Que s’est-il passé ce jour? Ai-je fait un voyage, comme celui des chamans qui partent en transe en contemplant des abats? Que m’a-t-il re-enfanté au fond de la gorge, pour que je puisse donner une naissance à mon tour? Quelle sorte de plasticité est partagée par le corps et le cerveau fécondés? Croyez-le ou non, neuf mois plus tard je devenais mère…